החלפת מפרק ברך

מפרק הברך הוא מפרק רגיש מאוד לפגיעות וכאבים. פגיעה במפרק הברך יכולה להביא לירידה משמעותית באיכות החיים ולפגיעה ביכולת התפקוד שלנו. כיום קיימים מספר טיפולים אפשריים אשר יכולים להקל על הכאב ולשפר את מצב המפרק.

ביקשנו מד"ר מיכאל דרקסלר, אורטופד מומחה בהחלפת מפרק ברך וירך, להסביר לנו על סוגי הפגיעות השונות במפרק וכן על האפשרויות הטיפוליות המוצעות כיום למטופלים.

דלקת מפרקים

אחת המחלות הנפוצות ביותר שפוגעת במפרק הברך היא דלקת המפרקים הניוונית, אשר מובילה לכאב ולמגבלה תפקודית. התהליך קורה בשל הידלדלות ושחיקת הסחוס הנמצא בין עצמות המפרק. בתהליך איטי ומתמשך נוצר מצב בו הברך אינה יכולה לספוג או לבלום זעזועים והעצם שנמצאת מתחת לסחוס נחשפת ונשחקת.

פגיעות נוספות אשר יכולות להוביל לכאבים וירידה תפקודית בברך הן פגיעות ספורט שונות, חבלות וכדומה.

טיפולים שמרניים

לרוב, הטיפול הראשוני שניתן לאנשים הסובלים מכאבים במפרק הברך הוא טיפול שמרני מסוגים שונים, כלומר טיפול תרופתי בכדורים נוגדי כאב או דלקת. בהמשך, ניתן להזריק סטרואידים או חומצה היאלרונית לתוך המפרק. בנוסף, טיפולי פיזיותרפיה אשר מחזקים ומייצבים את השרירים מסביב לברך וכן ייעוץ לגבי תנועה ויציבה נכונה על מנת להפחית את העומס על המפרק.

שינויים תזונתיים ושינויים באורח החיים יכולים להועיל מאוד.

התערבות ניתוחית

ישנם מטופלים הסובלים מנזק כרוני וטיפולים שמרניים אינם מסייעים להם לאורך זמן. מטופלים אלה יכולים להיות מועמדים מתאימים להתערבות ניתוחית בה יבוצע ניתוח החלפת ברך.

החלפת ברך יכולה להיות חלקית או מלאה, בהתאם לסוג הפגיעה הקיים:

• החלפת ברך חלקית תבוצע כאשר רק אחד ממדורי הברך – החיצוני, הפנימי או הפיקה עצמה – מעורב בתהליך הניווני. ניתוח זה הוא, בדרך כלל קל יותר למטופל והשיקום לאחריו מהיר יותר.
  • לעומת זאת, כאשר מעורבים שניים או שלושה מדורים יבוצע ניתוח החלפת ברך מלאה.

בכל אחד מהניתוחים יעשה חיתוך שונה, אך בשניהם החיתוך יאפשר גישה למפרק. לאחר מכן תוסט הפיקה על מנת שיחשפו עצמות הפרק, העצמות יחתכו עם הסחוס הפגוע בעזרת תבניות מיוחדות ולאחר מכן יודבק המשתל למקומו. לפני שיסגר המפרק והחתך ייתפר חזרה החתך נערכת בדיקה ליציבות המפרק בכל טווח התנועה שלו.

חשוב מאוד להיפגש עם אורטופד מומחה ברכיים. אורטופד שמומחה גם בהחלפת מפרק ברך וגם החלפת מפרק ירך. פגישה לפני הניתוח תיתן אינדיקציה והסברים על הניתוח הנכון למצבכם ואילו תרגילים ותהליכי שיקום תוכלו לבצע על מנת להחלים מהניתוח.

ניתוח החלפת ברך הינו ניתוח מצוין עם אחוזי הצלחה גבוהים מאוד וסיבוכים מעטים (אך חשוב לזכור שבכל פרוצדורה כירוגית קיימים סיבוכים) וכל מקרה יש לשקול ביחד עם המטופל לאחר מיצוי כל האפשרויות הטיפוליות האחרות.