החלפת מפרק ירך

מפרק הירך והאגן נושא את רוב משקל הגוף ומחוברים אליו שרירים, רצועות וגידים רבים, דבר שהופך אותו לאחד המפרקים החשובים ביותר ובעל רגישות גבוהה לפגיעות.

במאמר הקצר הבא מפרט עבורכם ד"ר מיכאל דרקסלר, אורתופד מומחה להחלפות מפרקי ברך וירך, את הסיבות העיקריות לכאבים במפרק הירך וכמה דרכי טיפול שנמצאו יעילות.

כאבים במפרק הירך

רוב הכאבים במפרקי הגוף השונים הם תוצאה של תהליכים דלקתיים שונים. עם הגיל תהליכים דלקתיים אלו הינם על רקע שינויים ניווניים, טבעיים ברובם, כתוצאה משחיקת המפרק עקב תנועות חוזרות ונשנות. מפרק הירך הינו אחד המפרקים השכיחים להיפגע מתהליכים אלו, בשל חשיבותו בתפקוד היום יומי שלנו והעומס הרב המופעל עליו בכל תנועה. פגיעה בו מובילה להגבלה בתנועה, לכאב ולפגיעה באיכות החיים וביכולת התפקוד.

הסחוס בכל מפרק, עוטף את העצם ומשמש מעין שכבת מגן. אין בו עצבים, ולכן כל עוד הסחוס קיים, לא נסבול מכאב. כאשר שכבת הסחוס בין העצמות המרכיבות את המפרק נשחקת עד כדי חשיפת העצם מתחת לסחוס (שם קיימים קצות עצבים) מתחיל הכאב. לרוב יש יחס ישר בין כמות השחיקה לרמת הכאב.

סיבות נפוצות לכאב

כאמור, ישנן כמה סיבות שיכולות להוביל לכך שנסבול כאבים במפרק הירך:

• דלקות במפרק (אוסטיאוארתריטיס)- שהכי נפוצה היא דלקת פרקים על רקע שינויים ניווניים, כאשר השחיקה גדולה ויש כאבים רבים, בדרך כלל, הטיפול הטוב ביותר הינו ניתוח להחלפת המפרק.
  • דלקות סביב המפרק – גידים שרירים
  • טראומה וקרע לברום (דומה למניסקוס בברך)
  • חוסר אספקת דם לחלק מהמפרק
  • כאבי גב המקרינים לירך

פתרונות וטיפולים אפשריים

הפתרונות האפשריים לבעיות הכאבים במפרק הירך הם רבים ומגוונים ונחלקים לשני זרועות- טיפול שמרני וטיפול ניתוחי.

חשוב, קודם כל, להגיע לאורתופד מומחה אשר ייתן לכם את האבחנה המדויקת ובהתאם לכך יסביר לכם על אפשרויות הטיפול המתאימות למצבכם.

• טיפול שמרני- אפשרויות הטיפול כוללות טיפול מקומי ע"י נטילת כדורים נוגדי כאב ו/או דלקת. בהמשך, ניתן להזריק סטרואידים או חומצה היאלרונית לתוך הפרק.
  • במקביל, טיפולי פיזיותרפיה שונים, לחיזוק ופיתוח השרירים סביב המפרק בכדי לייצב ולהוריד עומס מהפרק.
  • טיפול ניתוחי-  כאשר הטיפול השמרני מוצה, הכאבים ממשיכים ומתגברים, איכות החיים יורדת וכן בצילום רואים שינויים שחיקתיים במפרק- ניתן לשקול התערבות ניתוחית, בה מוחלף מפרק הירך הפגוע במשתל מלאכותי המדמה את פעילות מפרק הירך הטבעי.

ניתוח החלפת מפרק ירך הינו ניתוח מצוין עם אחוזי הצלחה גבוהים מאוד וסיבוכים מעטים (אך חשוב לזכור שבכל פרוצדורה כירוגית קיימים סיבוכים) וכל מקרה יש לשקול ביחד עם המטופל לאחר מיצוי כל האפשרויות הטיפוליות האחרות. שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך צריך להיעשות בצורה מבוקרת ע"י תרגילים מתאימים לחיזוק השריר.