כאבים במפרק הירך | כאבים בירך | מפרק הירך כאבים

כאבים בירך מהווים תופעה לא נעימה שעלולה לגרום להגבלה בתנועה ולתחושה חזקה של חוסר נוחות. יכולות להיות מספר סיבות להופעתם של כאבים בירך וחשוב לפנות אל רופא מומחה בתחום כדי לאבחן אותם ולהעניק את הטיפול המתאים. פרופ' מיכאל דרקסלר, מומחה לכירורגיה אורטופדית והחלפות מפרקים, מסביר מה לעשות במקרה של כאבים במפרק הירך.

בעיה נפוצה

אם אתם סובלים מכאבים במפרק הירך עליכם לדעת שאתם לא לבד. זהו מפרק מרכזי הנושא עומסים עצומים בזמן תנועה ועמידה, לכן אנשים רבים סובלים מכאבים במפרק זה. ראש עצם הירך מצופה בסחוס מפרקי המאפשר תנועה חלקה של הירך ללא כאב וחיכוך של המפרקים והעצמות. הסיבה לכאבים בירך היא בדרך כלל שחיקה של הסחוס, כאשר כ-80% מבני ה-65 ומעלה יסבלו משחיקה מסוימת של הסחוס המפרקי.

איך נפגע הסחוס?

הסחוס עלול להיפגע ממגוון סיבות וביניהן חבלה חיצונית, דלקת פרקים ודלקת פרקים ניוונית. האחרונה היא השכיחה מכולם, והיא מהווה את הגורם המרכזי להפרעה תפקודית בגילאים מבוגרים כמו גם לכאבים בירך. הרפואה המודרנית לא פיתחה תרופה לדלקת הפרקים הניוונית ולא מצאה עדיין כיצד ניתן לשקם הסחוס - לכן הטיפולים הלא ניתוחיים מתרכזים בעיקר בהקלה על הכאב.

במקרה של כאבים במפרק הירך

אם אתם חשים כאבים במפרק הירך עליכם לפנות תחילה לרופא המשפחה, שיבדוק אתכם, יפנה אתכם לצילום ובמקרה הצורך גם לאורטופד. כאשר מדובר בכאבים בירך שנגרמו מתאונה, נפילה או פגיעה חיצונית אחרת עליכם לגשת להיבדק אצל אורטופד.

הטיפול בכאבים במפרק הירך מתבסס תחילה על טיפולים שאינם ניתוחיים. המטופל ייטול משככי כאבים, יקפיד על מנוחה ויקבל תרופות נוגדות דלקת. בנוסף, על המטופל לבצע טיפולי פיזיותרפיה שמטרתם להפחית את הכאב, לחזק את השרירים ולשפר את טווח התנועה של המפרק. כל אלה אמורים לסייע בהפחתת כאבים במפרק הירך.

כאבים בירך – מדוע הם מופיעים?

כאבים בירך עלולים להופיע בשל מגוון סיבות. לא כל הסוגים של כאבים במפרק הירך מחייבים שימוש באופציה הניתוחית, ולכן חשוב להבין ממה הם נגרמים. סיבות שונות להופעת כאבים בירך יכולות להיות:

• דלקות מסביב למפרק הירך – הפוגעות בגידים ובשרירים וגורמות לכאבים בירך.
  • טראומה וקרע לברום – בדומה למצב של קרע במניסקוס.
  • כאבי גב – מקרינים וגורמים לכאבים בירך.
  • דלקות במפרק הירך – דלקת פרקים המופיעה בעקבות שינויים ניווניים. לעתים השחיקה גדולה והמטופל יסבול מכאבים בירך. במצב זה ניתוח להחלפת מפרק ירך יהיה הטיפול המיטבי.
  • חוסר באספקת דם לחלק מהמפרק – מוביל להופעת כאבים במפרק הירך.

מתי נבצע ניתוח?

כאשר מוצו כל האופציות הלא ניתוחיות ובכל זאת הכאבים במפרק הירך הולכים ונעשים קשים יותר וכן איכות החיים נפגעת, ניתן לשקול ניתוח החלפת מפרק ירך. הניתוח יכלול החלפה של המפרק הפגוע במשתל מלאכותי שידמה את תנועתו הטבעית של המפרק.

הצלחת הניתוח תלויה גם במטופל עצמו

ניתוח להחלפת המפרק נחשב לניתוח בעל סיכויי הצלחה טובים מאוד, אולם הוא תלוי גם בשיתוף הפעולה של המטופל. אחרי הניתוח נדרש המטופל לבצע תרגילי פיזיותרפיה לשיקום והרגלת הגוף במפרק החדש. כדי שהניתוח יעבור בהצלחה, חשוב לבצע אותו אצל רופא מומחה בתחום החלפות המפרקים, תוך הקפדה על השלבים השונים ועל ההליכים שעליכם לבצע לפני ואחרי הניתוח. במידה ולאחר הניתוח מופיעים כאבים בירך, חשוב ליצור קשר עם הרופא המומחה על מנת לתת לכך מענה.