הרקע לניתוחים

אוסטאוארטריטיס (Osteoarthritis)- דלקת מפרקים ניוונית

אוסטאוארטריטיס הינה מחלת מפרקים כרונית בה מתרחש תהליך הדרגתי של הרס הסחוס המפרקי והעצם הסמוכה לה. מחלה זו הפכה למחלה הנפוצה ביותר. בעולם המערבי. ההסתברות לחלות באוסטאוארטריטס הינה 11% מעל גיל 65 ולמעלה מ 80% מבני ה- 80 ומעלה מכלל האוכלוסיה. בנשים ההסתברות לחלות באוסטאוארטריטיס הינה כפולה מזו של הגברים.

גורמים להיווצרות אוסטאוארטריטיס

כלליים: הזדקנות, השמנה ותורשה.
מקומיים:

• שינויים ניווניים (Degenerative Osteoarthritis)
  • שינויים דלקתיים (Rheumatoid Arthritis)
  • טראומה למפרק ופגיעה בסחוס הפרקי
  • חוסר אספקת דם לעצם(Avascular Necrosis)כתוצאה מטראומה,
    נטילת סטרואידים, ושתיית אלכוהול
  • גידולים ומחלות מטבוליות

מרבית כאבי המפרקים נגרמים מתהליכים ניווניים במפרק או מתהליכים דלקתיים. מפרק הברך והירך, הינם המפרקים הגדולים הנפוצים ביותר בגוף המושפעים משינויים אלו, דבר המוביל להגבלה בתנועה וכאבים.
מבחינה פתופיזיולוגית, המחלהה מתאפיינת באיבוד של שכבת הסחוס באזור המפרק עד העצם. הסחוס עצמו, לעומת העצם שמתחת, הינו ללא עיצבוב לכן, למרות השחיקה, כל עוד יש סחוס אין כאבים, אך כאשר העצם מתחת לסחוס נחשפת, מתחיל הכאב.

תסמינים
התסמינים לאוסטאוארטריטיס מסוגים שונים, בהם אוסטאוארטריטיס של הברך, מתבטאים לרוב בכאב הדרגתי המופיע לסרוגין בעיקר בזמן פעילות, ובהמשך מתפתח לכאב גם במנוחה ושינה. בנוסף, קיימים קשיון מפרקים והגבלה תפקודית של המפרק עד לכדי איבוד תנועה כולל של המפרק. הדבר מביא לירידה באיכות החיים, ומעלה את הסכנה למחלות נילוות אחרות.

הטיפול
הטיפול ב OA נועד בעיקר לשליטה בכאב ולשיפור התפקוד היומי ומתחלק למספר מישורים:

• הטיפול הלא תרופתי: התעמלות, שינויים בהרגלים,, ירידה במשקל והתאמת פעילות.
  • הטיפול התרופתי: תרופות אנטי דלקתיות לאא סטרואידיות (NSAIDs) והזרקות של סטרואידים וחומצה היאלורונית.
  • טיפול לא ניתוחי: נועד להורדת עומס מהמפרק על ידי סדים / תומכים (בייחוד לברך), מדרסים ופיזיותרפיה.
  • טיפול ניתוחי: אוסטאוטומיה עם שינוי ציר הגפה (בעיקרר בגיל הצעיר), ארתרוסקופיה והחלפת מפרק.

הטיפול הביומכאני עבור אוסטאוארטריטיס של הברך

כאמור, ניתן לטפל במצב של אוסטאוארטריטיס של הברך באמצעות סוגי טיפולים שונים. קיימים שני סוגי התערבות ביו-מכאנית עבור אוסטאוארטריטיס של הברך, המאפשרים הפחתה בכאבים ושיפור התפקוד אצל מטופלים:

• סדים רגליים – סד שמטרתו לייצב את כף הרגל ובכך מונמכים פני השטח של המפרק. מייצבים אלה, על פי מחקרים שנעשו בקרב מטופלים עם אוסטאוארטריטיס של הברך מצאו שביכולתם להפחית כאב ולשפר את התפקוד.
  • מכשיר ביומכאני – מכשיר מיוחד המולבש על הרגל. ביכולתו לשנות את מרכז הלחץ במהלך ההליכה ולשפר את דפוסע ההליכה אצל מטופלים הסובלים מכאבים בשל אוסטאוארטריטיס של הברך. הטיפול באמצעות מכשיר זה מתבצע בהתאם לתוכנית אימונים ייעודית בסביבתו של המטופל.

ניתוח החלפת המפרק
מטרות הניתוח הינן שליטה בכאב ושיפור התפקוד בעקבות אוסטאוארטריטיס של הברך ובמפרקים אחרים . לא כל מי שסובל מכאבי מפרקים מתאים לביצוע הניתוח. מטופל עם כאב משמעותי במפרק, הפוגע ביכולת לבצע פעילות יומיומית עם הוכחה של מחלת מפרק בצילום, ולאחר כשלון טיפול לא ניתוחי – מתאים לביצוע החלפת מפרק.
ניתוח החלפת מפרק ברך וירך כולל החלפת פני השטח המפרקיים הסחוסיים במשתלי מתכת מלאכותיים שביניהם פלסטיק מיוחד.
שרידות המשתלים הוכחה במחקרים רבים לאורך שנים רבות – 93% – 97% שרידות ל 15 – 20 שנים.