רוב הכאבים במפרקי הגוף השונים הם תוצאה של תהליכים דלקתיים שונים. עם הגיל תהליכים דלקתיים אלו הינם על רקע שינויים ניווניים, טבעיים ברובם, כתוצאה משחיקת המפרק עקב תנועות חוזרות ונשנות. מפרק הירך הינו אחד המפרקים השכיחים להיפגע מתהליכים אלו, בשל חשיבותו בתפקוד היום יומי שלנו והעומס הרב המופעל עליו בכל תנועה. פגיעה בו מובילה להגבלה בתנועה, לכאב ולפגיעה באיכות החיים וביכולת התפקוד.

הסחוס בכל מפרק, עוטף את העצם ומשמש מעין שכבת מגן. אין בו עצבים, ולכן כל עוד הסחוס קיים, לא נסבול מכאב. כאשר שכבת הסחוס בין העצמות המרכיבות את המפרק נשחקת עד כדי חשיפת העצם מתחת לסחוס
(שם קיימים קצות עצבים) מתחיל הכאב. לרוב יש יחס ישיר בין כמות השחיקה לרמת הכאב.

mako robot

סיבות נפוצות לכאב

כאמור, ישנן כמה סיבות שיכולות להוביל לכך שנסבול כאבים במפרק הירך והברך:

• דלקות במפרק (אוסטיאוארתריטיס)- שהכי נפוצה היא דלקת פרקים על רקע שינויים ניווניים, כאשר השחיקה גדולה ויש כאבים רבים, בדרך כלל, הטיפול הטוב ביותר הינו ניתוח להחלפת המפרק.
  • דלקות סביב המפרק – גידים שרירים
  • טראומה
  • בעיות מולדות במפרק
  • חוסר אספקת דם לחלק מהמפרק

פתרונות וטיפולים אפשריים

הפתרונות האפשריים לבעיות הכאבים במפרק הפגוע הם רבים ומגוונים ונחלקים לשני זרועות- טיפול שמרני וטיפול ניתוחי.

• טיפול שמרני- אפשרויות הטיפול כוללות טיפול מקומי ע"י נטילת כדורים נוגדי כאב ו/או דלקת. בהמשך, ניתן להזריק סטרואידים או חומצה היאלרונית לתוך הפרק.

• במקביל, טיפולי פיזיותרפיה שונים, לחיזוק ופיתוח השרירים סביב המפרק בכדי לייצב ולהוריד עומס מהפרק.

• טיפול ניתוחי- כאשר הטיפול השמרני מוצה, הכאבים ממשיכים ומתגברים, איכות החיים יורדת וכן בצילום רואים שינויים שחיקתיים במפרק- ניתן לשקול התערבות ניתוחית, בה מוחלף המפרק הפגוע במשתל מלאכותי המדמה את פעילות מפרק הירך הטבעי.

ניתוח החלפת מפרקים מחייב דיוק מרבי בכדי להחזיר את המפרק למצבו האנטומי הראשוני ולאפשר החלמה ושיקום קלים יותר וכאבים פחותים. בכדי להגיע לרמות דיוק אלו ולהבטיח למטופלים תוצאות ניתוחיות ברמה הגבוהה ביותר, התחלתי להשתמש בזרוע רובוטית MAKO, אשר מפסיקה את פעילותה במקרה של סטייה וכך לא פוגעת באנטומיה וברקמות מסביב.

תהליך קבלת ההחלטה לניתוח

• המטופל נבדק במרפאתי, על פי הבדיקה וההדמיה מחליטים אם מתאים לניתוח החלפת מפרק.

• במקביל, בסריקת CT של המטופל המשמשת להפקת מודל וירטואלי בתלת-ממד של האנטומיה הייחודית של המטופל.

מודל וירטואלי זה נטען לרובוט לתוכנת Mako System ומשמש ליצירת התוכנית הטרום-ניתוחית המותאמת למטופל.

• בתחילת הניתוח, אני מבצע תיכנון ניתוחי ראשוני על הרובוט עצמו ובו אני מוודא את המיקום האופטימלי של השתלים.

• בשלב הביצוע אני נעזר בזרוע רובוטית המכילה מערכת ניווט מתקדמת, מערכות דינאמיות לאיזון מפרק הירך או הברך וטכנולוגיה המאפשרת חיתוך מדויק של העצם כפי שתוכנן ומונעת פגיעה ברקמות מסביב.

• הזרוע הרובוטית אליה מחובר מכשיר החיתוך, לא מאפשרת לי לסטות מהתוכנית ומשביתה את עצמה במקרה של סטייה.

• ניתוח המפרקים מסתיים עם השתלת משתלי Stryker, מהמשתלים המתקדמים בעולם.

• מספר שעות לאחר הניתוח, המטופל מתחיל להתהלך ולתרגל את התנועות האנטומיות של המפרק החדש.