ניתוח החלפת ברך בעזרת זרוע רובוטית

ניתוח להחלפת ברך בעזרת זרוע רובוטית הוא המוצא האחרון לכאבים בברכיים. נהוג לפנות לפתרון זה רק לאחר שמוצו שיטות הטיפול השמרניות לרבות פיזיותרפיה לשיפור טווחי התנועה וחיזוק השרירים והזרקות שונות לטיפול בדלקת.

מהם הגורמים לשחיקת מפרקי הברך?

הסיבה העיקרית המובילה לניתוח החלפת ברך היא פגיעה בסחוס המפרקי. הפגיעה הנפוצה ביותר היא שחיקה ניוונית של הסחוס, אשר אינו יכול להתחדש, בעיקר בגילאים מתקדמים. כ-10%-15% מהאוכלוסייה בגילאי ה-60 ומעלה יחוו שחיקה במפרקי הברך ואילו כ-80% מהאוכלוסייה בגילאי 80 ומעלה יהיו עם דרגות חומרה שונות של שחיקת מפרקים.

ישנן סיבות נוספות לשחיקת סחוס מלבד שינויים ניווניים ביניהן: טראומה למפרק (שבר, פריקה) וכן סיבות אחרות כמו גידולים סביב המפרק, חוסר אספקת דם לאזורים בתוך המפרק ומחלות דלקתיות כמו ראומטיזם, זאבת (לופוס) וכד’.

מהם הסימנים להתנוונות הסחוס?

סחוס- רקמה ללא עצבים וללא כלי דם. הסחוס מקבל את אספקת החומרים להם הוא זקוק מהעצם הסבכונדרלית (מתחת לשכבה הסחוסית), ומנוזל המפרק – הנוזל הסינוביאלי. השינויים והסימנים לשחיקה מתחילים כאשר מתרחשת פגיעה בסחוס והעצם מתחת נחשפת, בין השינויים הללו ניתן למנות: מגבלה בתנועת המפרק, ירידה בפעילות, כאבים חזקים שמתגברים בעיקר בפעילות אך גם לאחר חוסר תנועה ממושך- ישיבה, שינה. ככל שדרגת השחיקה גדולה יותר כך הקושי והכאב מוגברים.

מתי חשוב לפנות לניתוח החלפת מפרק ברך?

דלקת מפרקים שפוגעת במפרק הברך, משפיעה על יכולת הבלימה של הברך ועל היכולת לספוג ביעילות זעזועים. שחיקת הסחוס במפרק  מביאה לכאבים אשר מופיעים בהדרגה ופוגעים ביכולת התפקוד ובאיכות החיים, ולכן כדאי לפנות לניתוח כאשר טווח הזמן שבו הכאב מתרחש משתנה מכאב המופיע לסירוגין לכאב ממושך, כרוני לאורך כל היום, בכל פעילות (כאב מגביל הפוגע באיכות החיים).

אם אתם סובלים מכאבים מתמשכים במפרק הברך פנו לאורתופד מומחה ברכיים לבחינת פתרונות ביניהם ניתוח להחלפת ברך. אם טופלתם בגישה שמרנית שלא הביאה להטבה בין אם מדובר בטיפולי פיזיותרפיה ובין אם מדובר בטיפול תרופתי (לרוב תרופות נוגדות דלקת) או זריקות תוך פרקיות- סטרואידים, חומצה היאלורונית, PRP וטיפולים נוספים – יש מה לעשות, ייתכן ואתם מועמדים מתאימים לניתוח החלפת מפרק ברך.

החלפת ברך חלקית או מלאה

שינויים ניווניים בברך יכולים להתפתח ל באחד או יותר מהמדורים – פנימי (מדיאלי), חיצוני (לטרלי) או בפיקה (פטלו־פמורלי). החלפת ברך חלקית (Unicondilar KneeReplacment) תישקל כאשר רק אחד מהמדורים מעורב, ואילו החלפת ברק מלאה (TotalKneeReplacement –TKR) תישקל כאשר מעורבים שניים או שלושה מדורים.

מה מייחד ניתוח החלפת ברך רובוטית בשיטה של פרופ׳ דרקסלר?

ניתוחים להחלפת מפרק ברך נחשבים מהמוצלחים באורתופדיה ומשפרים באופן ניכר את איכות החיים. שיטת פרופ דרקסלר שהתפתחה בשנים האחרונות מאפשרת למטופלים לחזור לשגרה מהירה לאחר ניתוח החלפת ברך.

ההבדל העיקרי נובע מביצוע שרשרת של פעולות זעירות בחיתוכי העצם, הרקמות וזוויות המשתל, כאשר הרובוט מאפשר לדייק ולאזן את המשתל החדש בצורה מרבית. במהלך הניתוח מבצע פרופ דרקסלר את השינויים הקטנים הדרושים כדי להשתיל את המפרק המלאכותי בצורה האנטומית ביותר, עם פגיעה מזערית ברקמות – שרירים, גידים וברצועות סביב הברך וכך לאפשר למטופל החלמה וחזרה לשגרה מהירים יותר לאחר הניתוח.

בנוסף, ישנה חשיבות רבה להקמת המטופל ולהולכה כבר מספר שעות לאחר הניתוח.

המטופל משוחרר לביתו למוחרת הניתוח, כאשר הוא מסוגל להתהלך ולהפעיל את הברך. אין צורך בשיקום מוסדי, פיזיותרפיסט מהקופה מגיע לבית המטופל מבצע ומלמד תרגילים לכיפוף הברך ולחיזוק השרירים. השחרור ישירות אל הבית מאפשר למטופל להיות בסביבה מוכרת ותומכת, מוקף בבני משפחתו ובחבריו מצב זה מאיץ ומשפר את תהליך השיקום העצמי ללא פגיעה בביטחון המטופל.

שיקום מהיר – המטופל נדרש להתאשפז ללילה אחד בלבד, והפרוצדורה הרפואית אורכת שעה עד שעתיים לערך.

שלב ההרדמה – הרדמה ספינלית מקומית ולא כללית (ככל שניתן) – עבור רוב האוכלוסייה די בהרדמה ספינלית (חצי גוף) ללא צורך בהרדמה מלאה. חומרי ההרדמה מוזרקים אל הגב התחתון, למעטפת חוט השדרה באמצעות מחט דקה, ופועלים למשך ארבע עד שש שעות שבמהלכן המטופל לא יוכל להזיז את רגלו וניתן יהיה לנתחו ללא כאבים. הרדמה חלקית מפחיתה את תופעות הלוואי שכרוכות בהרדמה מלאה כמו: בחילות, הקאות, סחרחורות וכן הלאה.

שלב חיתוך הברך, מיקום המשתל ותפירה – נחלק לשלושה שלבים, תחילה מבוצעת הכנה של עצמות המשתל באמצעות חיתוך החלק הקדמי של הברך והסטת פיקת הברך ממקומה כדי לחשוף את עצם הירך והשוק וכדי להסיר את הרקמה העודפת (הסחוס) וחלקי העצמות הפגועות, תהליך זה מבוצע בעזרת תבניות חיתוך תוך איזון עדין של הרצועות וחיתוך מזערי של העצם. לאחר מכן פרופסור דרקסלר, שהוא מחלוצי השימוש בזרוע רובוטית בניתוחי המפרקים, ימקם את המשתל באופן אנטומי מדויק שכולל מעקב רציף אחר הזווית ומיקום המשתל בהתאם לתכנון כדי להבטיח את התוצאה הצפויה. בהמשך ייבדקו מנח הפיקה ותנועת הברך במצב כיפוף ורק לאחר מכן תבוצע סגירת החתך. לבסוף החתך ייתפר בתפרים תת-עוריים הנספגים בעור ולא מחייבים הסרה של החוטים.

כיצד מורכב המשתל?

המשתל מורכב בשני חלקי מפרק הברך. המשתלים מחוברים לעצם בעזרת דבק מיוחד (“צמנט”) או שמשתלים מיוחדים מונחים ישירות על העצם ללא דבק והעצם גדלה לתוכם.

שלב החבישה וסוף התהליך – הברך נחבשת בחבישת לחץ ארוכה להורדת הנפיחות, ולאחר מכן המטופל מתחיל להניע את רגליו ולתרגל את ההליכה עם המשתל החדש.

האם ניתוח החלפת ברך כרוך בסיכונים כלשהם?

כמו בכל פעולה פולשנית קיימים סיכונים מסוימים לסיבוכים לרבות: זיהום, פגיעה בכלי דם, עצב, סיבוכי הרדמה, שבר העצם סביב המשתל ופריקה. ההסתברות לסיבוכים אלו נמוכה מאוד ונעה בין 1-0.5% לערך. סיבוכים כלליים נוספים: עצירות, בחילות, הקאות, אצירת שתן, פקקת ורידים, כאבים או נוקשות באזור המפרק (לרוב חולפים עם הזמן).

חשוב לציין, כי הצוות הרפואי מסביר באריכות על הסיבוכים האפשריים והסיכונים הכרוכים בניתוח עוד בשלב ההכנה לניתוח. נוסף לכך, חשוב מאוד לתאם ציפיות בין המנתח לבין המנותח – כמו כן אף שהניתוח זוכה לאחוזי הצלחה גבוהים ביותר, לא ניתן לרוב להבטיח 100% הצלחה, אך בהחלט ניתן להשיג את מטרת הניתוח העיקרית ולהביא לשיפור באיכות החיים בצורה כזו שהברך תחדל מלהיות מרכז החיים עקב ההגבלה והכאבים. לכן, שיפור של 80% ומעלה מהמצב שקדם לניתוח נחשב להצלחה משמעותית.

האם הכאב נעלם לאחר הניתוח?

תוצאות ניתוח החלפת מפרק ברך

לאחר הניתוח, רוב המטופלים מעידים על שיפור משמעותי באיכות חייהם, על היכולת ללכת ולפעמים אפילו לרוץ, תוך חזרה לשגרה נוחה ונעימה יותר כמעט ללא כאב.

צפו בסיפורי הצלחה של מטופלים שעברו ניתוח החלפת מפרק ברך בשיטה החדשה אצל פרופ׳ דרקסלר:

בחירת הרופא המטפל

בחירת הרופא המטפלכאשר עוברים תהליך רפואי קיימת חשיבות גבוהה בבחירת הרופא המטפל, המכשור והידע שצבר.

פרופ’ מיכאל דרקסלר- מנהל המחלקה האורתופדית והמערך להחלפות מפרקים בבית החולים “אסותא” אשדוד. לצד העבודה באסותא, פרופ’ דרקסלר הינו פרופסור חבר קליני בחוג לאורתופדיה באוניברסיטת בן גוריון. בתחילת דרכו בתחום, פרופ’ דרקסלר ביצע ניתוחי החלפת ברך ברחבי העולם תוך הדרכה של טובי המנתחים בקנדה, גרמניה ובניו יורק. הניסיון והמוניטין שצבר הופכים אותו לאחד מהמומחים הבכירים בארץ בתחום החלפות המפרקים ובעיקר החלפת מפרקי ברך וירך.

פרופ’ דרקסלר הוא מחלוצי השימוש בזרוע רובוטית בניתוחי המפרקים ובעל הנסיון הרב ביותר בתחום.

פרופ’ דרקסלר מנתח באסותא רמת החייל , הרצליה מדיקל סנטר ובבית חולים רפאל. לתיאום פגישת ייעוץ מקצועי לבחינת הטיפול המתאים, ולתיאום תור לניתוח החלפת מפרק ברך פנו למרפאה של פרופסור דרקסלר עוד היום, בטלפון 050-4378437.

שאלות ותשובות על ניתוח החלפת מפרק ברך

המשתל בנוי מסגסוגת של מתכות – טיטניום, קובלט כרום וחלק מפלסטיק מיוחד – פוליאתילן. המשתל עמיד למשך שנים רבות עם אחוזי שרידות גבוהים, מעל 20 שנה.
לרוב המשתל מודבק לעצם בעזרת צמנט אך ניתן גם לחברו בצורה ישירה בטכניקה מסוימת ואז העצם גדלה לתוכו.

חשוב להגיע לייעוץ ראשוני עם פרופ’ דרקסלר עם צילומי רנטגן וכל חומר רפואי אחר. במקרה של שחיקת סחוס בברך, צילום ברכיים בעמידה. במעמד הפגישה בקליניקה תופנה לבדיקות נוספות לפני הניתוח וכן למרפאת טרום הרדמה.

לרוב, ניתוח החלפת ברך מתבצע בהרדמה חלקית המכונה הרדמה ספינלית. תהליך זה מאפשר למטופל להישאר ערני בזמן הניתוח. המטופל לא יחוש את החלק התחתון של גופו במשך ארבע עד שמונה שעות ויקבל טשטוש כך שיוכל לישון. זמן זה מספיק לביצוע הניתוח. עם זאת, חלק מהמטופלים יזדקקו לטיפול בהרדמה מלאה.

ניתוח החלפת מפרק ברך אורך בערך כשעה אחת. המטופל מאושפז במשך 24 שעות.

לאחר ניתוח החלפת ברך המטופל עשוי לחוש מגבלה פיזית בהליכה, שתפחת לאורך השבועות שאחרי הניתוח. בהתחלה המטופל יצטרך להיעזר בהליכון ולאחר מכן במקל הליכה. חשוב לדעת שייתכן ויישארו כאבים, הגבלה, נפיחות ונוקשות בברך. לרוב, תסמינים אלו משתפרים עם הזמן אך בהחלט יכולים להישאר ברמה נמוכה.

בשיטתו של פרופסור דרקסלר, המטופל משוחרר לביתו למחרת הניתוח. המטופל מסוגל להתהלך ולהפעיל את הברך. אין צורך בשיקום מוסדי. פיזיותרפיסט מהקופה מגיע לבית המטופל, מבצע ומלמד תרגילים לכיפוף הברך וחיזוק השרירים.
השחרור ישירות לבית מאפשר למטופל להיות בסביבה מוכרת ותומכת, מוקף בבני משפחתו וחבריו וגורם לו לרצות להתהלך ולהפעיל את המפרק ולא להיות תלוי באחרים. דבר זה מאיץ ומשפר את תהליך השיקום העצמי ללא פגיעה בביטחון המטופל.

לאחר תום תהליך השיקום המטופל יכול לחזור לפעילות רגילה – הליכה משחקי ספורט ואפילו לפעמים ריצה – הכל לפי מה שהגוף מאפשר. חשוב לדעת שייתכן ויישארו כאבים, הגבלה, נפיחות ונוקשות בברך. לרוב, תסמינים אלו משתפרים עם הזמן אך בהחלט יכולים להישאר ברמה נמוכה.

רגישות למתכות מתאפיינת באודם, גרד, שלפוחיות וכאבים, במקרים קיצוניים יכולים לגרום לתגובה אנפילקטית קשה. בהחלפות מפרקים, המשתלים מכילים ברמה נמוכה ביותר מתכות כגון ניקל, קובלט וכרום. מי שלא יכול לענוד תכשיטים – זהב, כסף וכד’ בשל רגישות נשלח למבחן אלרגיה. אם התוצאה הינה חיובית, ניתן להשתמש במשתלים מיוחדים ללא המתכות הנ”ל.

• לאחר הניתוח יכולה להיות תחושה של נוקשות, חום מקומי בברך המלווה בכאבים בעיקר בלילה. דבר זה נובע ממספר גורמים:• הסתגלות השרירים למנגנון המכני החדש. חשוב לדעת כי חלק מהשרירים עדיין “יזכרו” את הפתולוגיות הקודמות.
  • התהליך הדלקתי בתוך המפרק שהולך ופוחת עם הזמן.
  • תהליך הריפוי הטבעי פולט חום, יכול להימשך מספר שבועות. עם הזמן זה נרגע.
  • המשתל המלאכותי עצמו שונה במרקם ובגודל ממפרק טבעי, ולכן, למרות שמוחזר בצורה כמעט אנטומית הוא לא יחזור לפעילות באותה הרמה כפי שהמטופל חווה בגיל צעיר יותר ולרקמה מסביב לוקח זמן לקלוט את המשתל.
  • כל חתך, חיצוני או פנימי, יוצר רקמת צלקת שמטבעה הינה פחות גמישה מרקמה אנטומית ויוצרץ נוקשות באזור הניתוחי לכן, חשוב מאוד למתוח אותה על ידי תרגילי פיזיותרפיה מיד לאחר הניתוח.עם זאת, תהליך שיקום יעיל, הכולל פעילות גופנית יכול לאפשר לשרירים לחזור לשליטה עצבית־שרירית תקינה ולזרז ולשפר את תהליך הריפוי וההחלמה.

לאחר הניתוח מוזרם דם רב כחלק מתהליך הריפוי הטבעי של הניתוח. היות ועם הגיל כלי הדם והמסתמים הורידיים פחות גמישים, דבר זה גורם ליציאת נוזל לכלי הדם לרקמות מסביב ולבצקות בכל הרגל, בעיקר באזור הקרסול וכף הרגל. עם הזמן, כחלק מתהליך הריפוי, הבצקות חולפות. ניתן “לעזור” לגוף על ידי הרמת הרגל המנותחת כאשר יושבים או שוכבים, קירור מקומי וחבישה אלסטית עדינה.

לאחר הניתוח אין הגבלות!!!
מותר לעשות הכל במסגרת מה שהגוף מאפשר ולפי הגבלת כאב. עם הזמן והתרגול טווח התנועה גדל והכאב יורד.

יום לאחר הניתוח מתחילים כבר ללכת ולתרגל הפעלה של המפרק. לרוב, מתהלכים תחילה עם הליכון למספר ימים עד שבועיים. בהמשך, עוברים למקל למספר ימים נוספים. לאחר מכן, מתהלכים ללא אמצעי עזר.
חזרה לפעילות מלאה תלויה בכל מטופל – בעיקר ביכולותיו הפיזיות שאיתן הגיע לניתוח מבחינת כושר וחוזק השריר. לרוב, חזרה לפעילות מלאה הינה בסדר גודל של חודש עד 3 חודשים.

ניתוח החלפת מפרק ברך הינו ניתוח כואב ולכל מטופל סף הכאב האישי שלו. לאחר הניתוח מקבלים תרופות רבות לשבועות הראשונים שנלקחים מספר פעמים ביום. הכאבים החזקים בדרך כלל נמשכים שבועיים ולאחר מכן יש ירידה הדרגתית בכאב. לרוב לאחר חודש עד שישה שבועות, רוב הכאבים עוברים וכבר ניתן להסתפק בנוגדי כאב פשוטים או כלל לא.