לאחר הניתוח

ישנה חשיבות רבה לשמירה על התנועה לאחר הניתוח כדי למנוע צליעה שתגרור אחריה כאבי גב וחולשה בשרירי האגן. כמו כן ישנה חשיבות יתרה לתנועה ולתחושת המסוגלת לשוב ולדרוך על הרגל שבה מושתל המפרק המלאכותי, ולכן לאחר כשש שעות ממועד הניתוח פרופסור דרקסלר ילווה אתכם בצעדיכם הראשונים במחלקה עם הליכון או בלעדיו כדי שתוכלו לסגל תבנית הליכה נכונה שמתבטאת בהעברת העומס בין הרגליים. נוסף לכך יהיה עליכם לתרגל תרגילי פיזיותרפיה – תחילה במחלקה בהדרכת פיזיותרפיסט ולאחר מכן בביתכם.

תרגילים למניעת סיבוכים:

תרגילים אלו נועדו למנוע היווצרות של קרישי דם או פקקת בוורידי הרגליים, תוכלו לבצע אותם בכוחות עצמכם במצב שכיבה או במצב ישיבה בעת האשפוז וגם במהלך תקופת החלמתכם בבית ככל שיעלה הצורך.

התרגיל הראשון: נשימה עמוקה ושיעול.

מנחי ביצוע: שכיבה או ישיבה.

מהלך התרגיל: שאפו חמש שאיפות עמוקות ולאחר מכן השתעלו בין שניים לבין שלושה שיעולים חזקים.

תדירות: כל 15 דקות.

המלצה: רצוי לבצע תרגיל זה במשך כל שעות הערות.

התרגיל השני: הנעת כפות הרגליים.

מנחי ביצוע: בשכיבה על הגב או בישיבה במיטה, תוך שמירה על רגליים ישרות.

מהלך התרגיל: הנעת הקרסוליים קדימה ואחורה רחוק ככל האפשר.

תדירות: כל 20 דקות.

המלצה: רצוי לבצע תרגיל זה במשך כל שעות הערות.

כיצד תדעו שביצעתם נכון את התרגיל: ודאו שהברכיים ישרות ואתם חשים מתיחה של שרירי התאומים ושרירי הירך האחורית (המסטרינג).

החלמה מניתוח החלפת מפרק ירך או ברך

יום השחרור ייקבע על ידי האורטופוד ובמהלכו יינתן לכם מכתב שחרור שבו מפורטים מהלך האשפוז והנחיות להמשך טיפול ומעקב לרבות הגעה לביקורת רפואית לצורך הוצאת הסיכות כשבועיים לאחר מועד הניתוח והגעה לביקורת תקופתית: שישה שבועות לאחר הניתוח, שלושה חודשים לאחר הניתוח ושנה לאחר הניתוח. בשלב הבא יהיה עליכם להמשיך בביקורת רפואית אחת לשנתיים.

פעילות יומיומית לאחר הניתוח

רצוי מאוד לפנות מדי יום פרק זמן לביצוע תרגילי פיזיותרפיה וחיזוק, ניתן לשוב לעבודה לרוב לאחר כשישה עד שמונה שבועות ממועד הניתוח – תלוי בקצב השיקום. נהיגה – לרוב לאחר שישה שבועות ובהתאם להמלצת הרופא המנתח. נוסף לכך מומלץ להיוועץ עם חברת הביטוח בנוגע לכיסוי נזיקין כאשר שבים לנהוג.

פעילויות יום יומיות מומלצות:

הליכה: רצוי ומומלץ להתחיל לצעוד למרחקים קצרים וכאשר ההרגשה טובה ונוחה מומלץ להאריך את המסלול. בעת ביצוע ההליכה יש לשים דגש לשלושה עקרונות:

1. אורך צעד צריך שווה בין שתי הרגליים.
  2. משך זמן שווה של שתי הרגליים על הקרקע.
  3. תמיד רצוי להתחיל את הצעד מהעקב אל הבהונות.

פעילויות ספורטיביות שמותר לבצע:

שחייה על כל סגנונותיה.

אופניים: תחילה אופני כושר ובהמשך אופניי עיר או שטח.

פעילויות שמצריכות התייעצות מקדימה טרם ביצוען:

סקי, רכיבת שטח, יוגה, ריצה, טניס יחידים, כדורסל, פעילות אירובית שכוללת קפיצות.

זכרו שמטרת הניתוח היא להביא לשיפור באיכות החיים כאשר הכאבים במפרק כבר לא מייצרים תלות או מגבילים את התנועה, שמרו על תנועה יום יומית, הקפידו על פעילות גופנית בעצימות שנוחה לכם ותוכלו להפיק את המרב לבריאותכם הגופנית והנפשית.

שאלות ותשובות נפוצות לאחר הניתוח:

כיצד עליכם לנהוג בבית לאחר השחרור מבית החולים?

ניתוח להחלפת מפרקי ירך וברך כרוך בתקופת החלמה והתאוששות שנמשכת כשלושה חודשים. אנא הקפידו על הוראות הרופא כפי שפורט במכתב השחרור והגיעו להמשך טיפול ומעקב.

מתי לפנות לחדר מיון?

אם ישנו קושי נשימתי או קוצר נשימתי, כאבים או לחץ בחזה, כאב חד חדש במפרק וכאב חד, נפיחות או אודם בשוקיים.

מתי לפנות לרופא המטפל?

במקרים אלו פנו לרופא המטפל: אודם חדש, נפיחות או הפרשה מאזור הפצע הניתוחי, מלווה בחום מעל ל-38 מעלות, הפרשה מהפצע הניתוחי שמופיעה לאחר ארבעה ימים ממועד השחרור, הפרשה מוגלתית או דמית מפצע הניתוח, דימום מוגבר מפצע הניתוח, דלקת שיניים, ריאות, שתן וכן הלאה.

כיצד תוכלו להפחית את הסיכון לזיהומים?

המפרק המלאכותי חשוף לחיידקים ממקורות שונים בגוף, ולכן כדי להפחית את הסיכון לזיהום מומלץ לקבל טיפול אנטיביוטי במשך שנתיים ממועד הניתוח (רצוי למשך כל החיים) במקרים אלו:

• לפני כל טיפול שיניים כולל ניקוי אצל שיננית.
  • דלקת בדרכי השתן.
  • זיהומים בעור.
  • כל טיפול ניתוחי או חודרני.

יש ליידע את הרופא המטפל או את הרופא המנתח אודות הניתוח להחלפת מפרק, מומלץ ליצור קשר עם הרופא מספר ימים לצורך קבלת מרשם לטיפול אנטיביוטי.

אלו הן ההמלצות לטיפול האנטיביוטי:

• כדור אמוקסיצילין או אוגמנטין שני גרם כשעה לפני הטיפול.
  • לבעלי רגישות לפנצילין – כדור קלינדמיצין 600 מיליגרם כשעה לפני הניתוח.