ניתוח ברך – כיצד מטפלים באוסטאוארטריטיס של הברך?

לאורך השנים הגוף שלנו מתחיל לסבול מבלאי טבעי – בדומה לרכב עם קילומטראז’ גבוה. אנו רואים עדות לכך בעור הפנים אך גם החלקים הנסתרים מהעין עוברים שינוי. במאמר זה נסקור בהרחבה את הדרך לטפל בבעיה נפוצה – שחיקת הסחוס הנמצא בתוך הברך הגורם לקשיים בהליכה ולהתחלה של תהליך דלקתי. שמו המקצועי של תהליך זה הוא אוסטאוארטריטיס של הברך. כיצד ניתוח ברך יכול לעזור ומה בדיוק מתרחש בו?

כיצד מורכבת הברך ומה משתנה כאשר הסחוס נשחק?

הברך שלנו מיועדת לשמש כאמצעי החוצה את הרגל ומאפשר מגוון של פעולות: הליכה, ריצה, כריעה, ישיבה ואפילו יציבה נכונה. בתוך הברך ישנו נוזל סיכה המאפשר למפרק זה לנוע בקלות הבנוי ממרכיבים שונים. לאורך השנים, במיוחד לאחר גיל שישים חל שינוי בהרכב מרכיבים אלה וכך הברך מאבדת את יכולתה לבלום זעזועים ולנוע בקלות. כל תנועה נוספת גורמת לשחיקה מתמשכת עד להתפתחות של דלקת באזור זה שמגיעה לעתים גם לטיפולים כירורגיים כמו ניתוח ברך.

נסקור בקצרה את מבנה הברך הבריאה ונגלה מה משתנה בהרכב זה. כאשר אנו צעירים הברך מכילה חומצה היאלורונית, שכבת סחוס עשוי מסיבי קולגן , מים וחלבונים הקשורים לקבוצות סוכר רבות (פרוטואוגליקנים). עם השנים, מבנה החלבונים של הסחוס משתנה והוא הופך להיות פחות גמיש. התהליך הדלקתי הנוצר כתוצאה מחיכוך של המפרק, הגורם לנוזלים שונים להצטבר בברך ולירידה בכמות החומצה ההיאלורונית. מי שסובל מתסמינים אלה מגיע לרב לאבחון אוסטאוארטריטיס של הברך.

הדבר דומה לתנועה של מכשיר מכני הזקוק לשמן – כאשר כמות השמן פוחתת. היות ולסחוס בתוך הברך אין עצבים או כלי דם, הוא מקבל את המרכיבים החיוניים לו מהנוזלים הקיימים סביבו. כאשר הסחוס נשחק מתחילות בעיות בברך בגיל מבוגר המכונות אוסטאוארטריטיס של הברך – בשיעור גבוה של 80% מאוכלוסיית המבוגרים בני שמונים ומעלה).

שילוב זה של שני התהליכים – הראשון, הדלקת הנוצרת כתוצאה מהחיכוך והשני, שחיקת הסחוס שכבר אינו גמיש בברך יוצר תופעה פיזיולוגית כואבת המשפיעה בצורה מהותית על היכולת ללכת או לכופף את הרגל – תופעה זו קרויה “אוסטאוארטריטיס של הברך”.

לא תמיד צריך ניתוח ברך: כיצד ניתן לטפל במקרה של אוסטאוארטריטיס של הברך?

למרבה המזל, כיום ניתן לבצע טיפול להשבת חלק מגמישותו של הסחוס באמצעות ניתוח החלפת ברך. ניתוח זה מבוצע בהרדמה מלאה ובמהלכו מוחלפת הברך כולה או חלק ממנה ב”משתל” – חלק זה יכול להיות בנוי מחומרים קרמיים, פלסטיק עמיד במיוחד או טיטניום כאשר הוא מותאם בצורה אופטימלית לצורה הייחודית המחקה את הברך המקורית של המטופל. לאחר ניתוח ברך זה עובר המטופל תקופה קצרה של פיזיותרפיה ויכול להשתמש ב”ברך החדשה” בצורה אופטימלית – ממש כפי שהשתמש בברך הטבעית.

טיפול במקרים פחות חריפים ללא ניתוח ברך – הזרקה חומצה הילאורונית וסטרואידים

במקרים פחות חריפים, כאשר הנזק אינו גדול, אפשר לעתים להקל על המטופלים הלוקים בסימפטומים של  אוסטאוארטריטיס של הברך ללא ניתוח ברך באמצעות הזרקה של חומרי הסיכה (החומצה ההילאורונית)  וכן הזרקה של סטרואידים. חומרים אלה מחזירים לסחוס חלק מהאלסטיות שלו, מסוגלים לטפל בחלק ממקרי הדלקת ומספקים את נוזל הסיכה החסר.

לקבלת יעוץ או לתיאום אבחון מקצועי  של אוסטאוארטריטיס של הברך צרו קשר עם פרופ’ דרקסלר.

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם